مدیریت آموزشی و راهنمای معلم

این سایت راهنمای معلمان است.

 

روش ها و تکنیک های خلاقیت و نوآوری

تکنیک های خلاقیت به عنوان ابزاری برای رشد خلاقیت و افزایش توان حل خلاق مسئله کمک شایانی به توان فرد در تمام مراحل خلاقیت و فرآیند حل خلاق مسئله می نماید. به عبارت دیگر هر یک از تکنیک های خلاقیت، مرحله یا مراحلی از فرآیند خلاقیت را تقویت می کنند. این تکنیک ها فردی و گروهی می باشند که تکنیک های فردی شامل: توهم خلاق و DOIT و تکنیک های گروهی شامل طوفان فکری، دلفی، سینکتیکس و تکنیک های مشترک شامل اسکمپر، در هم شکستن مفروضات، چرا، مورفولوژیک است. محور اصلی تمام این روش ها و تکنیک ها، شکستن قالب های ذهنی است.


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: چهار شنبه 19 شهريور 1399برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

چکیده

آنچه که در دوران کرونا قابل توجه است نوع مدیریت بحران در آموزش و پرورش کشور بود خلا اطلاعاتی از وضعیت مدارس و ضعف مدارسی که به اصطلاح هوشمند بودند و در روز عمل متاسفانه نتوانستند متناسب با تقاضا عرضه ای داشته باشند.بعد دیگری که کاملا مشهود است نبود شبکه ملی اطلاعات و پایگاه داده ای قوی است به نوعی حرکت به سمت فضای مجازی فاصله طبقاتی را مشهود تر نشان داد . در عصر کنونی که رقابت بر سر تکنولوژی بیش از دوران های دیگر مشهود است این سئال مطرح میگردد که ما اکنون در چه درجه ای قرار داریم ؟


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: چهار شنبه 19 شهريور 1399برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

1. مفاهیم کلیدی این نوع سازمان چیست؟

 ۲. مزايا و اهمیت این سازمان در قرن بیست و یکم چیست؟

 ٣. عوامل حیاتی موفقیت این سازمان چیست؟

۴. چه مراحل یا اقداماتی برای طراحی این سازمان لازم است؟

 ۵. چالشها و آینده این سازمان کدام است؟

نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: دو شنبه 8 بهمن 1397برچسب:سازمان متعالی,سازمان آینده گرا, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تعریف مدیریت آموزشی
مدیریت آموزشی فرایندی اجتماعی است که با به‌کارگیری مهارت‌های علمی، فنی و هنری، تمامی نیروهای انسانی و مادی را سازماندهی و هماهنگ کرده و با فراهم آوردن زمینه‌های انگیزش و رشد با تأمین نیازهای منطقی فردی و گروهی معلمان، دانش‌آموزان و کارکنان به‌طور صرفه‌جویانه به هدف‌های تعلیم و تربیت برسد.


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 فروردين 1395برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 فروردين 1395برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

چکیده:
یکی از مسائل مهمی که در نظام آموزش و پرورش ما نادیده گرفته می شود ، توجه به امر آزمایش و تجربه های عینی و عملی دانش آموزان در مدارس است . ضرورت دارد که از غنی ترین مطالب وبهترین کتاب ها وجدیدترین شیوه ها و کارآمدترین روش ها، در تدریس علوم تجربی استفاده می شود. حس درونی تفکر، انسان را قادر می‌سازد شرایطی را که وجود خارجی ندارند، ‌در درون ذهن شبیه‌سازی نماید و‌ به وی این امکان را می‌دهد تا در امکانات یکسان با سایرین برای خود فرصتهای بهتری بیافریند. در واقع امور خلاقیت شاید بیشتر اکتسابی باشد تا فطری و می‌توان با آموزشهایی این توانایی را در خود افزایش داد.
آزمایشگاه ها یکی از عرصه های مهم فعالیت در مدارس می باشند. در آزمایشگاه است که فراگیران بخش عمده آموزش خود را دریافت می کنند.  آنها ضمن آزمایش پدیده هایی را مشاهده می کنند که به ناچار باید درباره ی آنها و پیدایش آنها بيندیشد و برای توجیه آنها به آزمایش های تازه ای دست بزند و با این شیوه است که استعدادها شکفته می شود.
اگر می خواهیم پل ارتباطی بین مراکز صنعتی و تکنولوژی کشور و دنیای آفرینش از یک طرف و مراکز آموزشی از طرف دیگر برقرار کنیم، تنها راه آن اهمیت دادن به آزمایشگاه ها و تجهیز هرچه بیشتر آنهاست. آنگاه دانش آموزان فعالیت های ذهنی خود را با تجربیات عملی در هم می آمیزند و روحیه ی خلاقیت و نوآوری در آنها افزایش می یابد.

واژگان کلیدی: علوم تجربی، وسایل آزمایشگاهی، خلاقیت،

نوشته شده توسط غلامزضا رحيمي نژاد


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: جمعه 24 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

چکیده:
هدف از تربيت ديني، حضور قرآن و سيره معصومين(ع) در متن زندگي دانش آموزان است. ما با تعليم مسائل ديني و با روش هاي مطلوب و خاص مي توانيم در دانش آموزان درک و شعور ديني ايجاد کنيم.
در دنياي کنوني توسعه و ايجاد مدارس به مفهوم امروزي، گسترش سريع فناوري و ارتباطات، صنعتي شدن جوامع و نيازهاي متنوع عصر انفجار دانش، دايره تاثيرگذاري عوامل مختلف را بر افکار و انديشه هاي دانش آموزان گسترده تر از گذشته کرده است.
این تحقیق متکفل آن است که بر مبنای جمع‌بندی و تحلیل این تحقیقات و بررسی کتب دینی و کتب تفاسیر و احادیث  راه‌کارهایی را ارایه نماید.و در این جهت مطالعات کتابخانه ای گسترده ای صورت پذیرفت و نتایج آن به صورت مجمل در این مقاله نگارش گردید.
میان اصول مطرح شده، آنچه بسیار مهم می باشد، اصل آگاهی بخشی در آموزش مفاهیم دینی است. اما در میان روش های مطرح شده نیز، آنچه بسیار مهم می باشد، استفاده از روش نمایشی در آموزش مفاهیم دینی است.
واژگان کلیدی:تربیت دینی،اصل آگاهی بخشی، روش نمایشی

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: جمعه 24 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

مقدمه:

فلسفه ی کلاسیک با  هگل  به پایان رسید، زیرا از آن پس دیگر ساختن دستگاه های فراگیر فکری که همه چیز را به گونه ای هماهنگ، معقول و مشروع در برگیرد، به کار ابلهانه ای تبدیل شده است. چنین کاخ هایی هنوز شگفت آورند، اما دیگر کسی نمی تواند در آنها زندگی کند. خوشایندی و واقعیت وجود انسان، خطرها و پیروزی های آن، تلخی ها و شیرینی های آنرا باید در بیرون و در میان خیابان جستجو کرد.  <بابک صحرانورد>


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: چهار شنبه 18 آبان 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دوستان گرامی پاسخ خود به پرسش های زیر را به بنده ارسال نمایید.با تشکر

در مدارس مدیر هستید یا مجری بخشنامه ها؟ تبیین نمایید

تاکنون طرح جالبی که در دانش آموزان یا معلمان نگرش جدید را به وجود آورده باشد اجرا کرده اید؟ شرح مختصری از آن را ذکر کنید.

مدیریت جهادی را چگونه تعریف می کنید؟

 

نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: جمعه 29 مهر 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اشخاص از بسیاری جهات با یکدیگر متفاوتند. هر یک از افراد دارای صفات وویژگی‌هایی هستند که در مجموع هستی آنها را تشکیل می‌دهد. هرچند بعضی اشخاص شباهت‌هایی با هم دارند ولی هیچ‌گاه دو نفر به‌طور کامل شبیه هم نیستند .


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: شنبه 21 خرداد 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

مفهوم ضريب آلفاي کرونباخ:
ضريب آلفاي کرونباخ توسط کرونباخ ابداع شده و يکي ازمتداولترين روشهاي اندازه گيري اعتماد پذيري و يا پايائي پرسش نامه هاست. منظور از اعتبار يا پايايي پرسش نامه اين است که اگر صفت هاي مورد سنجش با همان وسيله و تحت شرايط مشابه و در زمانهاي مختلف مجددا اندازه گيري شوند، نتايج تقريبا يکسان حاصله شود.

ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: جمعه 23 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: پنج شنبه 22 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اهداف مقطع آموزش ابتدايي
 
از جمله مهمترين اهداف مقطع آموزش ابتدايي مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:
"احمد اکرمی"

ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: پنج شنبه 22 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

به نام خدا
ضمن تشكر و قدرداني از زحمات و راهنمائيهاي بي دريغ استاد محترم آقاي شريفي كه بنده را در تهيه و تدوين اين تحقيق ياري فرمودند بر حسب وظيفه و تكليف الهي و انساني و با نهايت خضوضع و فروتني در مقابل استاد ارجمندم
و با تشكر از مدير و معلمان مدرسه راهنمايي روستاي آكوجان  منطقه رودبار شهرستان ."مهدی رحیمی نژاد"

ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: پنج شنبه 22 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چكيده
بسياري از مؤلفان چنين مطرح كرده اند كه سرمايه اجتماعي، به طور مؤثر در ارتباط با پيشرفت اقتصادي، توسعه محلي عملكرد گروهي و نظارت دموكراتيك مي باشد. اما به تنهايي نمي تواند تمام اين پديده ها را در جوامع توضيح و شرح دهد. مفهوم اعتماد را نمي توان در آثار سرمايه اجتماعي فراموش كرد و ناديده گرفت در ارتباط با رابطه بين اعتماد و سرمايه اجتماعي سردرگمي قابل ملاحظه اي وجود دارد يعني اينكه آيا اعتماد شرط لازم الاجراي سرمايه ي اجتماعي      مي باشد يا محصول آن مي باشد.
اي مقاله با رد يابي منشأ و توسعه مفهوم سرمايه اجتماعي تحقيق درباره ارتباط آنها را شروع مي كند. پس ارتباط اعتماد و سرمايه اجتماعي را با مقايسه منبع و منشأ آنها شرح مي دهد. سرانجام به منظور توسعه تفاوت تحليلي بين اعتماد و سرمايه اجتماعي در حالي مضامين اين دو چشم انداز اصلي در اثر بخشي سازماني را توضيح داد. و تحقيق مي كنيم آنها را در محيط سازماني قرار        مي دهيم. اين مقاله چنين نتيجه مي گيرد كه اعتماد و سرمايه اجتماعي متقابلاً يكديگر را تقويت مي كنند يعني سرمايه اجتماعي روابط قابل اعتماد ايجاد مي كند كه آن نيز به نوبه خود منجر به سرمايه اجتماعي مي شود.

ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: شنبه 17 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رويدادهاي مهم دهه هاي اخير جهان ازنظر سياسي، اقتصادي، اجتماعي، جغرافيايي و انساني نشان مي دهد که جوامع بشري پيوسته دستخوش حوادث طبيعي يا تمايلات مخرب انسانها که بـــاعث بروز بحرانهاي گوناگون مي شود، بوده است. روزي نيست که اخبار مربوط به بحرانهاي کوچک و بزرگي که در گوشه و کنار دنيا رخ مــي دهد در وسايل ارتباط جمعي منعکس نشود اين بحرانها ممکن است تا آنجا پيش برود که منافع داخلي و خارجي جوامع و يا اعتبار يک سازمان بزرگ را موردتهديد قرار دهد<<نوشته شده توسط دانشجویان ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی>>.


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: شنبه 17 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مقدمه
کارآفريني مفهومي است که همراه با خلقت بشر وجود داشته است. مروري بر ادبيات کارآفريني نشان مي‌دهد که مفهوم کارآفريني براي اولين بار توسط اقتصاددانان مطرح شد. در مرکز رقابت بين‌المللي، اين شرکت ها کارآفرينانه هستند که لبه تيز رقابتي آنها معطوف به انعطاف سازماني و استراتژي تغيير مستمر در فرايندها و محصولات و طرح هاست. <<نوشته توسط دانشجویان ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی>>

ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: جمعه 16 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مقدمه:
 
در زمانی نه چندان دور، سازمانها در محیطی پایدار و باثبات به سر می‌بردند.به تدریج تغییرات مربوط به علم وفناوری، اقتصاد، فرهنگ و سياست به سرعت سازمانها را تحت تاثیر قرار داد.
اما امروزه مدیران ورهبران سازمانها در یافته‌اند که به یادگیری، به عنوان پدیده‌ای ارزشمند بنگرند و برای موفقیت در ایجاد آینده‌ای بهتر، سازمانی را پرورش دهند که به خوبی و به طور اثر بخش و پایدار در پی فراگیری باشد وبرای حفظ بقای خود با دگرگونیها هماهنگ گردد.<<نوشته شده توسط دانشجویان ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی>>

ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: جمعه 16 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مقدمه:
مكتب نئوكلاسيك به عنوان بخشي از آثار تغيرات سياسي اجتماعي و اقتصادي دهه هاي سوم و چهارم قرن بيستم ظاهر شده است.ريشه هاي ايجاد و رشد مكتب نئوكلاسيك را كه نهضت روابط انساني نيز ناميده مي شود ميتوان در دگرگوني هايي به شرح زير جستجو كرد:

ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: جمعه 16 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تئوري كلاسيك با فرض انسان اقتصادي خوشبختي انسان را در انگيزش مادي يافته است
و از معنويت انسان بسيار دور مانده است .
در نگاره حاضركاربرد مظاهر مكتب كلاسيك در مديريت آموزشي بررسي مي شود كه شامل:
 
1-كاربرد مديريت علمي
 
2-كاربرد مديريت اداري
 
3-كاربرد بوروكراسي

ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: جمعه 16 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: جمعه 16 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: جمعه 16 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

توجه: مطالب مورد نظر خود را در صفحات بعد نیز جستجو کنید.

نویسنده: مهدی رحیمی نژاد ׀ تاریخ: جمعه 16 ارديبهشت 1397برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , amozeshyar.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com


قالب وبلاگ